Skip to content
Sök

samtal lyssna & stötta

Alla befinner sig i olika utmaningar i livet. Vissa behöver sammanhang, någon som lyssnar, andra kanske medicin och behandling. Det är inte din uppgift att ta reda på det. Men du kan i din roll som ledare vara medmänniska, lyssna och informera om vart det finns stöd att få. 

 Råd för samtal med någon som inte mår bra

  • Visa att du finns där och att du bryr dig. Genom att vara nyfiken och intresserad.
  • Lyssna lyssna lyssna och fråga om personen vill ha råd innan du ger några. Oombedda råd och tips kan kännas som en uppläxning eller tillrättavisning vilket göra att personen kan känna sig fel och riskerar att skapa motstånd och avstånd. 
  • Om du tror att personen behöver professionell hjälp. Uppmuntra personen att söka stöd. Kanske kan du vara med och ringa till vården eller följa med till första besöket om personen vill det. Ibland kan det räcka att informera om stödet och sedan stanna där och följa upp hur det gått i ett senare samtal. Låt det ta tid (så länge det inte är akut).
  • Ibland kan det vara skönt med en paus. Kanske kan du vara frizonen där det finns utrymme till skratt och gemenskap, en paus från tankarna en stund.
  • Du behöver inte veta allt, det är till och med bra att du inte kan och vet allt. Det gör dig ofta mer nyfiken och till en bättre lyssnare. Du kan också be om att få kolla upp information till den unga och be om att få återkomma.

⇒ Kom ihåg att du inte behöver kunna allt när du har ett samtal. Du kan exempelvis säga att du ska kolla upp en kontaktuppgift och att du återkommer. Det är också alltid okej att säga “Jag vet inte, men jag kollar gärna upp det till dig och återkommer”

När vi har samtal som kan upplevas svåra är det viktigaste inte vad vi säger, utan vad vi faktiskt menar. Det är inget som kan göra det värre med att bry sig om någon annan. Om det är så att någon skulle verka upprörd eller ledsen utifrån det du sagt/frågat, kan du alltid be om ursäkt och förklara din intention. Det är också en del av att bygga relation och förtroende. Ex “Det känns som att min fråga inte landade bra. Jag ber hemskt mycket om ursäkt, det var inte min mening att såra dig. 

Fundera på vilken miljö som blir bäst

Det är bra att ta samtal i lugn och ro utan att bli avbruten eller distraheras av verksamheten. En promenad där ni går bredvid varandra och befinna sig i rörelse kan vara bättre än att sitta mitt emot varandra i ett rum. Ofta kan det vara skönt att undvika ögonkontakt och att inte behöva känna sig bevakad, vilket det kan upplevas som när vi sitter mitt emot varandra. Ibland kan också samtalet tas successivt, genom att skapa en relation. Att exempelvis då och då fråga “Hur mår du?” “Hur har du haft det idag? Ju starkare relationen blir, desto lättare blir det för den unga att öppna upp.

Det finns många organisationer ser erbjuder chatt och samtalsstöd för unga. Länk och pdf med samlad information nedan.

Skriv ut listan och sätt upp den synligt för unga att ta del av.

Om du misstänker

Att någon har en destruktiv relation till mat eller självskadar på annat sätt

  • Undvik konfrontation eller anklagande. Det ger sällan relationen en trygghet. Istället kan du vara ärlig med det du ser och berätta att du vill hjälpa.
  • Undvik att prata exempelvis om mat, träning, självskada eller att värdera tillståndet. Utforska istället vad personen känner och tänker.
  • Du ska inte lösa personen. Hen är inget problem, utan har ett problem. Lyssna räcker långt. Försök förstå situationen som den unga upplever.

Klicka här för tips på kontakter att vända sig till för råd och stöd