Utsålt på parkett. Ljuset i salongen dämpat. På scenen står en levande legend inom svensk jazz. Hon glittrar och lyser och hennes utstrålning ger ljuset från strålkastarna i taket en tuff match. Kvinnan på estraden står där så självklar och naturlig i sin eleganta långklänning och höga klackar. Hennes strassbrosch kastar skrattlystna reflexer ut över publiken.
Vem hon är? Jo, det är ingen mindre än Monica Dominique.
Till höger på scenen står kören redo. Storbandet i mitten sitter också beredda. Vid flygeln till vänster sitter Monica. Hon räknar in oss. De båda dirigenterna är redo och vi sätter igång. Storbandet har först ett intro på några takter, sen kommer kören in, ”Se, Udden står och sover…”.
Men hur hamnade vi här? Vi backar bandet ett år.
Det är 2016 och storbandet Royal Big Band har fått en strålande idé. Att genomföra en konsert tillsammans med någon av KFUMs körer. Eftersom Chris Bell, en av musikerna i storbandet, arbetar åt Monica och Carl-Axel Dominique som producent och assistent, utvecklas idén till att göra en konsert med Monica Dominiques musik, både för kör och storband. Chris kollade informellt med Monica, som var positiv till idén. Sagt och gjort, efter lite sondering så nappar Stockholm Cantus och en ansökan om verksamhetsbidrag skickas in, sista dagen innan deadline.
I väntan på besked från Centrals bidragsutskott börjar planerandet så smått. Representanter från Royal Big Band och Stockholm Cantus börjar bolla idéer, vilka stycken ur Monicas digra produktion och musikskatt ska vi framföra? Vad finns för storband och kör tillsammans? Ett möte med Monica känns nödvändigt men före jul är alla upptagna med diverse julkonserter, så vi träffas i februari. Under tiden får vi i januari ett glädjande besked från bidragsutskottet/ Centrals styrelse samt ett löfte om ekonomisk stöttning från KOM Hotel och planerna blir ögonblickligen mer konkreta.
Arbetsgruppen träffar Monica och diskuterar musikval, datum, konsertlokal och det gemensamma stycket för kör och storband. Det visar sig att Monica är beredd att komponera helt ny musik för oss, unik för just denna konsert! Fantastiskt, vi kommer alltså ha ett uruppförande på konserten. Men att hitta ett datum som passar för alla och en ledig konsertlokal med bra akustik visar sig inte vara så lätt. Vår ursprungliga plan, att ha konserten på våren 2017 ändras och vi siktar istället på hösten. Till slut bestämmer vi konsertdagen till 1 oktober och bokar Musikaliska vid Nybrokajen.
Under våren och början av hösten övar Stockholm Cantus och Royal Big Band på var sitt håll. Under sensommaren komponerar Monica det nya stycket för kör och storband. När vi återupptar våra repetitioner efter sommaruppehållet dimper delar av den nyskrivna musiken ner. Spännande, vad har hon hittat på? Till slut har vi fått alla sidor med de nya noterna och kör och storband träffas vid två tillfällen i september för att öva tillsammans med Monica. Som tur är får vi dessa kvällar byta rep-lokal med manskören resp. kammarkören – från Snickarbacken till lilla idrottshallen – så att alla stolar, notställ, instrument, musiker och sångare får plats.
Det är roligt och spännande att för första gången sätta ihop körens röster med storbandets tajta och proffsiga musik. Vi måste räkna takterna noggrant för att komma in på rätt ställen och vi övar flera gånger för att få det rätt.
Så är vi framme vid konsertdagen 1 oktober. Redan kl. 12.00 på söndagen har vi tillgång till lokalerna på Musikaliska och musikerna i Royal Big Band är där tidigt för att ställa iordning stolar och notställ och packa upp sina instrument. Monica repar med storbandet innan kören anländer en timme senare. De sjunger upp och repar några känsliga ställen lite extra.
Kl. 14.00 ska alla vara på scenen för gemensamt soundcheck. Scenmästaren på Musikaliska, Roger Hammarström, har riggat scenen med mikrofoner, stativ och ljussättning, nu ska vi kolla så att allt låter och ser bra ut. Vi repar det nyskrivna gemensamma musikstycket och testar ifall balansen mellan kör och storband blir bra. Sen får Stockholm Cantus med sin dirigent Eva Wedin ha Monica för sig själv och går igenom körlåtarna med Monicas pianoackompanjemang. Därefter blir det lite paus för alla med fika, vatten och frukt. Under tiden strömmar publiken in genom huvudentrén vid Nybrokajen.
Kl. 16.00 dämpas ljuset i den vackra konsertsalen och Chris Bell, dirigent i Royal Big Band, hälsar publiken välkommen. När Monica gör entré ökar applådernas intensitet och man känner kärleken från publiken riktas mot denna urmusikaliska kvinna som har verkat inom svensk jazz i flera decennier. Konserten inleds med Stockholm Cantus på scen och Monica vid flygeln. Att hon med egna ord berättar lite om bakgrunden till låtarna som ska framföras ger konserten en extra dimension. När hon berättar att hon har samarbetat med namn som Lars Forssell och Monica Zetterlund i sina påannonseringar blir man verkligen ”star strucked”! Monica Dominique är sannerligen livs levande jazzmusikhistoria.
Efter körstyckena går Stockholm Cantus och sätter sig och låter Royal Big Band ta över scenen. Monica och bandet spelar sviten Inside the Rainbow och därefter är det paus. Efter uppehållet, fortsätter Royal Big Band och Monica med ytterligare storbandsjazz, sviten Möt våren i Södertälje, som skrevs för Radiojazzgruppen i slutet av 1970-talet. Därefter ansluter kören igen och det är dags för uruppförandet, eller ”förstagångaren” som Monica väljer att kalla den i sin presentation. Förväntan i salongen är stor, nu gäller det! ”Se, Udden står och sover…”
Applåderna efteråt smattrar ekande i konsertsalen. Monica och alla vi andra bugar och bockar. Vi kör det nyskrivna stycket ännu en gång som extranummer. Därefter är det utdelning av blommor till Monica och dirigenterna Eva Wedin och Chris Bell. Ett fint ögonblick uppstår när Carl-Axel ger sin Monica en egen bukett med en varm kram. Till slut avtar ovationerna, ljuset i salen tänds och publiken börjar strömma ut. Efter att ha hälsat på vänner och bekanta i publiken pustar musiker och sångare ut. De packar ner notpärmar och instrument och lämnar Musikaliska. Utanför möts alla av Nybroviken med snålblåst, måsskrik och en begynnande höstskymning. Inombords finns den härliga stämningen från konserten kvar, en tacksamhet för att man har fått vara med om detta och för att ha fått träffa och musicera tillsammans med Monica Dominique. På väg hem över kullerstenarna tänker jag; hoppas att det kan bli en nästa gång, en ”andragångare”!
Skribenter: Maria Larsson, Stockholm Cantus med stöd av P-O Niblaeus och Chris Bell, Royal Big Band
———————————————–
Faktaruta 1
Monica Dominique är en jazzpianist, arrangör samt kompositör. Hennes rika musikalitet och mångsidighet gör henne till ett unikum i svenskt musikliv. När hon påbörjade sin utbildning på KMH (Kungliga Musikhögskolan) 1957 var hon redan en etablerad musiker. Tillsammans med maken Carl-Axel bildade hon 1969 allmusikgruppen Solar Plexus. Hon har även varit med i den legendariska sånggruppen Gals & Pals. Som musiker har Monica spelat med bl a Monica Zetterlund, Carla Bley, Toots Thielemans, Tony Coe, Jim Hall mm. Hon har komponerat film- och teatermusik, körverk, storbandssviter och en mängd sånger. Monica har tilldelats flera utmärkelser: Svenska Jazzriksförbundets Lifetime Achievement 2013, Monica Z-stipendiet 2015, Olle Adolphson-stipendiet samt Guldkatten av P2 Jazz 2016. Samma år valdes hon också in i Swedish Music Hall of Fame.
Faktaruta 2
Musikaliska, centralt belägen vid Nybrokajen, är Sveriges äldsta konserthus. Huset byggdes år 1878 och blev Kungliga Musikaliska Akademien första egna hus. Nuvarande konsertsal var då Musikaliska akademiens stora sal och anses som en av landets vackraste konsertsalar. I huset bedrevs också den högre musikundervisningen fram till 1960-talets början, då lokalerna övertogs av Musikaliska Akademiens bibliotek. I stora salen ägde den första utdelningen av Nobelpriset rum och Sveriges Radios symfoniorkester hade sin verksamhet här innan Berwaldhallen byggdes. Idag har Blåsarsymfonikerna och Länsmusiken i Stockholm Musikaliska vid Nybrokajen som hemmascen, eller ”Gamla Ackis”, som huset kallas i folkmun.
Tack:
Monica
Eva
Chris
P-O
Körsångare
Storbandsmusiker
Corinna Björk på Kommunikation och Marknad för hjälp med marknadsföring av konserten
Robert Lindell för hjälpen att lotsa Monica rätt i vårt stora hus på Rosengatan
Manskören och Kammarkören för byte av repetitionslokal
Stefan från Royal Big Band för dricka och frukt i pausen
Musikaliska och scenmästare Roger Hammarström för pausfika resp. hjälp med ljud och ljus
Birgitta Hjelm på Hjelm Creative HRM AB för foton och marknadsföringsstöd
Slutligen, extra tack till KFUM Central, KOM Hotel och NIBCO AB för ekonomisk stöttning, vilket gjorde det hela möjligt!