Skip to content
Sök

MENTALA TALLRIKSMODELLEN
CHILLTID

För en hälsosam balans i livet behöver du ibland

chilla

För att enklast förklara chilltid så kan man se det som tid när man inte har någon uppgift eller mål över huvud taget. Under chilltid finns det inget krav på prestation eller resultat, du behöver bara ta det lugnt och slappa. 

Det viktiga med chilltid är att vi inte slår på stressystemet utan låter de återhämtande funktionerna göra sitt. Det systemet som sköter kroppens återhämtning kallas för det parasympatiska nervsystemet och har hand om funktioner som matsmältning, att bygga upp immunsystemet, rensa bort slaggprodukter och reparera celler i kroppens olika delar. Sådana funktioner prioriteras i frånvaro av stress och när man hör om arbetsuppgifterna är det enkelt att förstå varför man lätt får problem med magen och lättare blir sjuk om man är stressad under en längre period. Därför är det bra om chilltiden är avkopplande och inte ger upphov till ångest eller adrenalinpåslag.

Chilltid kan dels hända naturligt, tillexempel när du sitter på bussen och lyssnar på musik, men för att säkerställa att få in tillräckligt med sådan tid är det bra att medvetet göra det. Det kan till exempel vara att du pluggar matte och kör fast, du känner att du behöver en paus. Då kan det vara nyttigt att lämna matteboken och gå till ett annat rum och ”bara slappa”. Chilltid kan vara att lyssna på musik, bläddra i en tidning, kolla en serie eller scrolla i mobilen. Det viktiga är att aktiviteten känns avslappnande. Du kanske gillar att game:a, men det är bra att fundera på om aktiviteten skapar stressreaktionen i kroppen eller inte. 

Chilla lagom

Att bara få slappa är viktigt, men slappar vi för mycket får det negativ effekt. Vi blir trötta och orkeslösa. Därför är det bra att ha en balans mellan aktiv tid och chilltid.

Vad är lagom?

Tänk max 1-2 timmars stillasittande chilltid om dagen. Vill du fortsätta chilla efter det, träffa någon att chilla tillsammans med. 

Tips

  • Bestäm när på dagen det funkar bäst för dig ha få in chilltid. Det kan vara hjälpsamt att koppla tiden till en händelse, som innan eller efter middagen eller efter skolan.
  • Prova göra någonting annat som inte innebär att prestera.
    Det är lätt att fastna i att bara scrolla på mobilen, och kanske mest för att vi inte vet vad vi annars ska göra.
    Prova exempelvis läsa, pussla, rensa, baka, rita, laga mat, jobba med händerna/pyssla musicera eller kanske plantera om en blommor.

din handlingsplan

Jag känner att jag kan ta det lugnt och slappa 
utan krav när jag______________________

Helst skulle jag vilja slappa mellan 

kl._______ och kl. _________
vardagar för att också kunna hinna med andra saker.